vrijdag 14 oktober 2011

Vette blog 4: Kettlebells voor het ijzersterke effect

Het zijn toch geen normale fitnessattributen...? Ze zien er niet uit die Kettlebells! Het lijken net Middeleeuwse ijzeren kanonskogels waar een dorpssmid een handvat aan gesmeed heeft. Ze zijn nog het beste te vergelijken met onverslijtbare Russische werktuigen uit de Koude Oorlog-tijd. Daar komt nog bij dat ze zijn zoals ze er uitzien: loeizwaar. Raar eigenlijk ook dat ze een Engelse naam hebben: Kettlebells. Een oer-Nederlandse naam als ‘Tilbal’ was ook goed geweest.

Om die tilballen voor mezelf toch een menselijker gezicht te geven, heb ik ze namen gegeven. Die van 12 kg heet Boris, die van 16 kg heet Igor en de 20 kg heet Ivan. De zwaardere krijgen meisjesnamen. Er zit zeker een Olga bij. Met haar heb ik nog niet mogen werken.

Trainen met Kettlebells is erg zwaar, heb ik ondervonden. Het zijn korte maar vreselijk intensieve trainingen. Vooraf zei Frank, mijn personal trainer: “Nu gaan we alles tegelijk trainen: kracht, flexibiliteit, stabiliteit en je uithoudingsvermogen!”.
Nou dat heb ik geweten. God#*>*%. Wat heeft dat ding grote en positieve impact op mijn lichaam!
“Explosiever!! Vanuit je heupen!”, stimuleert Frank me. Jawel Frank, maar Ivan doet niet altijd wat ik wil.

Kettlebelltraining blijkt één van de beste methoden te zijn om een sterker en slanker lichaam te krijgen. De vetverbranding is ongetwijfeld heel hoog. Ik begin er sterk in te geloven.
En ik ben er al snel achter dat Tilbal ook geen goed woord is, beter is Big-killball.

Toch kijk ik al uit naar Olga.

Kees


Geen opmerkingen:

Een reactie posten